Saturday, November 29, 2014

Matang

Assalammualikum bismillahirrahmannirahim it's been awhile since aku post something new kat sini. Alhamdulillah for everything i had and now i officially twenty years old. it's quite funny bila aku baca balik older post ni. terasa nak menangis tengok typing sendiri. Subhanallah terasa diriku begitu childish gitu. *flips tudung*. Nayy twenty ya im twenty years old girl yang masih meniti hari muda yang tak begitu muda. Since aku habis form 6 haritu aku start balik kerja as kinder teacher. Yaa kinder teacher wow you turn your words back Ida Safzatul Iffa but now i'm counting my days to quit my job. Haha yaaa 12 bulan aku kerja 12 bulan ye aku sedar it's not something easy to educate kids nowadays. seriously it much tougher than you thinks. it have so many obstacles seriously sampai satu tahap ibuku aku cakap ' adik pergi la sambung study cepat ibu sedih tengok adik kerja teruk macamni'. Yes she is my motivator plus a good listener besides my little two kiddos. At first kerja sebagai kinder ni hardship yang kau kena lalui bila kau punya student tak perform dan parents tak accept yang dia punya kids ada prob. yaa aku sebagai cikgu dia perlu terima segala silap salah dia walaupun tanggungjawab aku mendidik mereka ni hanya di sekolah je. kau boleh imagine right bila ada parents yang acah acah dia seorang yang mempunyai higher responsibilty padahal itu semua hanya lakonan. bajet dia la parents yang prihatin dengan progress anak dia padahal santan kelapa je. Yaa kau kena faham wahai ibu bapa guru ni tugas dia mendidik dan membetulkan apa yang tak betul je kan kan dan kau sebagai ibu bapa perlu la review dan revise apa yang dia belajar tu kau tengok tengok la. kau jangan nak blame guru je kau pun tengok kat diri kau tu perfect ke diri kau hebat ke prihatin ke diri kau dengan anak kau? kau rasa masa yang ada ni boleh turn back ke? boleh main pause pause ke? anak kau mungkin la mungkin faham yang parents dia kerja tapi sampai takat mana kefahaman diaorang tu. haiihhh ni lagi satu aku tak faham bila parents ni sanggup serah tugas menjaga anak dia kat guru guru. yaa aku bukan merungut la tapi logik tak bagi kau tugas jaga anak kau ni diserahkan kat cikgu cikgu kau. Yaa kau kena faham kami ni guru bukan nye orang gaji kau. kau tak faham konsep atau tugas kami ke? 12 bulan ni aku kira je sampai masa aku takkan patah balik kat sana. mungkin orang akan puji how good tadika kau tapi Inshaa-Allah aku akan cuba takkan patah balik pergi tadika kau sebab aku takkan duduk dalam sarang kau yang tak logik ni. syukur la sampai sini je tugas aku. moga Allah mudahkan jalan aku je. Bismillah its time to start a new way. Sebab aku rasa aku taknak jadi macam others yang masih di takuk yang lama yang masih berkira-kira nak melangkah mengubah jalan hidup dia. Yang mana masih takut melakukan perubahan aku taknak jadi macamtu tidak and never ever.